Kenapa Ina Tanya Soalan Tu ?

Assalamu'alaikum Warahmatullahhi Wabarokatuh . .
Bismillahirohmannirrohhim . .
Kaifa Ahwalukum antum semua ?
Diharap sihat -sihat belaka . .


Bila melangkah alam remaja ni rasa lain pula . . Dulu masa kecik -kecik dulu selalu main dengan kawan -kawan . . Dedah aurat, tak jaga batas pergaulan muslimah dan muslimin . . Sebenarnya, kita mesti mendidk anak berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah daripada kecil sehingga dewasa . . Tetapi, kelihatannya cara pendidikan terhadap anak pada zaman sekarang ni berlainan dengan cara pendidikan para Nabi terhadap anak mereka pada zaman dahulu . . Adakah patut kita melupakan sunnah nabi dan ajarannya . . Jahilnya kita !

 Pernah sekali seorang sahabat saya menanyakan soalan yang sangat kerap saya dengar daripada sahabat -sahabat yang lainnya . . Bila saya sedang duduk sorang -sorang tu, mulalah episode bertanya . . Soalannya berbunyi begini, "Izzah tak rimas ke pakai tudung labuh ? Pakai inner sampai tutup tangan ? Tak panas ke pakai berlapik lapik macam ni ? Tak rimas ke ? Ingat lelaki suka ? Keluarga pun biasa -biasa ja . . Tak payah nak ekstrem sangat lah . . Dulu tak pula macam tu," tanya sahabat saya dengan nada mengejek . . Dengan senyuman saya menjawab, "Assalamu'alaikum Ina(bukan nama sebenar) . . Kenapa ina tanya semua tu ?" . . Dia kembali menjawab, "Wa'alaikummussalam . . Jawab ja lah . . Supaya ina tahu alasan izzah buat semua tu . . Kalau dah jawab semua, baru lah ina takkan tanya lagi . . Mana lah tahu izzah buat macam ni suka -suka kan, " jawabnya selamba . . 


"Ina, izzah tak pernah rimas pakai tudung labuh . . Kalau izzah rimas, izzah mungkin takkan pakai tudung labuh lagi . . Izzah mungkin akan pakai tudung singkat . . Tapi, tak pernah pun terlintas dalam hati izzah berbisik RIMAS pakai tudung labuh . . Sebab, tudung labuh tu menutup bahagian dada . . Kalau  pakai tudung singkat yang tak tutup dada, mana ada penuhi syarak pemakaian tudung yang sempurna . . Selain daripada tu, boleh juga kita ikut sunnah nabi kan ? Walaupun hanya bertudung labuh . . Kalau purdah tu, InsyaAllah satu hari nanti . . Kalau tak nak bertudung labuh pun, pakai tudung singkat pun boleh . . Tapi, asalkan tudung tu menutupi bahagian dada . . Pakai inner sampai tutup tangan ? Sebab, lengan kita ni aurat Ina . . Kan ustazah pernah cakap, aurat wanita adalah seluruh anggota badan kecuali tapak tangan dan muka . . Bermakna dagu,lengan dan kaki kita ni adalah aurat dan wajib ditutup . . Walaupun sehelai bulu roma yang terlihat oleh lelaki ajnabi, itu sudah pun dikira berdosa . . Izzah pun cuba untuk tak menunjukkan aurat -aurat yang disebut tu depan lelaki ajnabi . . Panas ? Memang tak pernah panas . . Kenapa ? Sebab niat kita yang melindungi kita daripada panas . . Kalau niat kita pakai tudung labuh kerana Allah, Allah pasti melindungi kita daripada merasa panas . . Tapi kalau niat kita sebaliknya, Allah mungkin takkan melindungi kita . . Malaikat pun tak nak duk dekat -dekat dengan kita sebab kita tak ada niat buat semua tu kerana Allah . . Allah kan Maha Mengetahui . . Ina, izzah buat semua ni bukan kerana ingin mencari perhatian muslimin . . Tapi, izzah buat semua ni hanya semata -mata ingin mencari perhatian dan keredhaan Allah . . Jika istiqamah kerana Allah, pasti rahmat Allah akan sentiasa bersama kita ina . . Izzah bukan nak ekstrem ina . . Izzah cuma ingin hidup berlandaskan agama Islam . . Berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah . . Memang keluarga izzah biasa -biasa ja . . Tapi, tak salah kalau kita ingin menjadi yang lebih baik ina . . Dan kita sebagai manusia tak berhak untuk menilai seseorang hanya melalui pandangan mata kasar kita . . Sentiasalah husnuzhon terhadap saudara kita . . Kerana Nabi SAW tak pernah menilai umatnya baik ke buruk ke . . Kerana hanya Allah yang berhak menilai seseorang itu . . Kerana Dia adalah Maha Pencipta . . Mungkin Allah sudah memberi izzah hidayah ina . . Tak salah untuk seseorang manusia berubah, malah Allah sayang akan hambanya yang mahu berubah dan mengingati-Nya . . Mungkin izzah boleh bimbing keluarga izzah ke jalan Islam yang sebenar . . Tu lah jawapan izzah untuk semua soalan ina tadi, " jawab saya dengan bersungguh -sungguh . . 


Tiba -tiba dia tunduk dan meminta maaf terhadap saya kerana sudah salah anggap akan saya selama ni . . Saya pun berkata padanya bahawa saya akan memaafkannya asalkan dia mahu memohon keampunan daripada Allah SWT . . Kerana saya akan sentiasa menjadi milik Allah . . Dan selamanya milik Allah . . Hanya Allah sahaja yang berhak untuk mengampuni dosanya kerana pencipta saya adalah Allah SWT . . Dengan dia mengejek saya, itu sama sahaja seperti dia mengejek ciptaan Allah . . Menghina Allah . . Na'uzubillahhiminzalik ! Semoga sahabat saya Ina mendapat hidayah daripada Allah dan sentiasa mengingati Allah bila dan dimana sahaja . . Allahumma Ameen . . 


Alhamdulillah, siap sudah satu entri . . 
Syukur ke hadrat Allah . .

Fii Amanillah antum semua . . BarakAllahhu Fii Kum . . 
Ilalliqa' , Assalamu'alaikum Warahmatullahhi Wabarokatuh . . 

No comments: